Konvergencija tehnologija i metodologija u industrijama koje proizvode digitalna i fizička rešenja u poslednjih 40 i više godina dovela je do formiranja posebne kategorije rada: dizajn i izrada (Design and Make). Ova oblast oblikuje svet oko nas, prevodeći kompleksne ideje u snažna iskustva — bilo da pretvara skicu u školu, koncept u automobil ili mit u film. Globalno, u ovim industrijama radi, prema konzervativnim procenama, 295.7 miliona ljudi.
Pre digitalizacije, većina ovog posla odvijala se u odvojenim fazama, predavale su se od jednog stručnjaka drugom. Sa pojavom digitalnih radnih okruženja i alata za modelovanje, ove faze su se spojile u centralizovan način rada zasnovan na podacima. Danas timovi koji rade na projektima u oblasti Dizajna i Izrade doživljavaju svoj rad kao deo većeg, međusobno povezanog procesa. Digitalni alati i standardi omogućavaju lakše mapiranje među-zavisnosti, usavršavanje procesa i demokratizaciju rešenja.
Za profesionalce koji su svakodnevno uronjeni u ovaj svet, Dizajn i izrada nisu samo metod rada — to su filozofija i način razmišljanja. Ona predstavlja duboko uverenje da se svaki izazov i kompleksnost mogu savladati pravim alatima i veštinama. Dizajneri i kreatori su optimisti, ujedinjeni zajedničkim ciljem: da stvore bolji svet za sve.
Ključne stavke iz "State of design and make" izveštaja 2025
Vodeće kompanije u ovim industrijama izveštavaju da se suočavaju sa ozbiljnim izazovima – od povećane geopolitičke neizvesnosti i inflacije do nedostatka talenata i problema sa implementacijom novih tehnologija kao što je veštačka inteligencija (AI). Ipak, treću godinu zaredom, digitalna transformacija pomaže organizacijama da prepoznaju prilike u vremenu poremećaja, donoseći koristi na gotovo svim frontovima. Lideri jasno sagledavaju izazove sa kojima se suočavaju.
Kontrola troškova ostaje glavni prioritet za organizacije usled nastavka inflacije i sve krhkijih lanaca snabdevanja. Implementacija veštačke inteligencije i novih tehnologija je drugi najčešće pominjan izazov, dodatno otežan troškovima i manjkom radne snage. Nedostatak talenata ostaje dugoročan problem – skoro dve trećine organizacija beleži jaz u veštinama, a većina tvrdi da im nedostatak stručnog kadra koči rast.
Optimizam koji se tiče veštačke inteligencije opada, dok raste zabrinutost zbog njegovog destabilizujućeg uticaja, jer se organizacije muče da ga implementiraju i pronađu praktične primene. Konačno, globalna nesigurnost dodatno narušava poverenje i povećava osećaj nespremnosti.
Ipak, i u takvoj neizvesnosti, vodeće kompanije iz sektora Dizajna i izrade i dalje prepoznaju prilike.
Iako su ukupna ulaganja pala u odnosu na prethodnu godinu, više od dve trećine lidera planira povećanje ulaganja u budućnosti.
Održivost doživljava novi talas optimizma – gotovo svi lideri navode da njihove organizacije preduzimaju korake ka većoj održivosti. Održivost ostaje važan faktor i u privlačenju talenata.
Ove godine, AI je postao glavni pokretač održivosti u industrijama Dizajna i Izrade, sa primenom od ublažavanja posledica prirodnih nepogoda do upravljanja životnim ciklusima projekata.
Jedno od najupečatljivijih otkrića ove godine jeste da većina lidera tvrdi da su napori u digitalnoj transformaciji doveli do značajnih poboljšanja u njihovim organizacijama. Većina organizacija koje su uložile u digitalnu transformaciju beleži preko 50% poboljšanja u oblastima kao što su zadovoljstvo korisnika, inovacije i produktivnost. Digitalno zrele kompanije češće ulažu u tehnologije – i ta ulaganja im se sada višestruko vraćaju u periodu opreza.
Razlika koju donosi digitalna zrelost
U ovom izveštaju, "digitalno zrele" kompanije su one koje su blizu kraja ili su već završile svoj proces digitalne transformacije. "Manje digitalno zrele" kompanije su one koje se još uvek nalaze u ranoj ili srednjoj fazi tog puta.
Digitalno zrele organizacije imaju 41% veću verovatnoću da diverzifikuju lance snabdevanja, a lideri u tim kompanijama se osećaju spremnije da odgovore na nepredviđene promene, dajući im prednost u otpornosti.
Takođe, ove organizacije češće koriste interne podatke za sticanje konkurentske prednosti, brže razvijaju proizvode i usluge i završavaju projekte brže od konkurencije.
Digitalna zrelost ublažava probleme sa kadrovima – sa 22 poena boljim rezultatima u zapošljavanju i zadržavanju talenata u odnosu na manje digitalno zrele firme.
Organizacije koje su digitalno zrele imaju veću verovatnoću da uđu na nova tržišta i povećaju ulaganja u akvizicije – što im omogućava širenje dok se drugi povlače.
Nema sumnje da se lideri u industrijama Dizajna i Izrade suočavaju sa izazovnim geopolitičkim i makroekonomskim okruženjem. Ali, prema nalazima iz izveštaja State of Design & Make 2025, strategija otpornosti zasnovana na digitalnoj transformaciji može biti najbolja zaštita od neizvesnosti.
Izvor: Autodesk.com
Ako vas zanima digitalna transformacija, pišite nam na: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.