6 kompanija, 3 kontinenta, 1 most: Izgradnja najvećeg afričkog mosta sa kosim zategama


Kada su vlasti u Maroku odlučile da premoste reku Bougreg (Bouregreg), projekat je sadržao brojne izazove koji su ujedinili šest kompanija sa tri različita kontinenta. Ali niko nikada nije pominjao izgradnju najdužeg i najvišeg mosta sa kosim zategama u Africi.

Za ljude koji putuju iz grada Fes u Maroku, grada koji je bio srednjovekovna prestonica ove države, do sadašnje ekonomske i kulturne prestonice Kazablanka (Casablanca), jedini put je kroz grad Rabat, užurbanu političku prestonicu Maroka. Iako je Rabat veoma lepo mesto za one koji žele da uživaju u veslanju čamcima, ova ruta usporava trgovinu u regionu i proizvodi saobraćajne poteškoće, koje mogu dovesti do bezbednosnih rizika na putevima.

Godine 2010, marokanska državna kompanija za autoputeve "Autoroutes Du Maroc" (ADM) odlučila je da to promeni. ADM je započela sa konstruisanjem zaobilaznice oko Rabata, direktno spajajući Fes i Kazablanku kako bi smanjila saobraćajne gužve i unapredila trgovinsku razmenu u regionu. Ali da bi zaobilaznica bila potpuno funkcionalna, ADM je morala da smisli način kako da premosti reku Bougreg, koja teče sa jugozapada kroz planine Atlas do ušća u Atlantski okean između gradova Rabat i Sali (Salé).
Put bi presecao reku nedaleko od brane Sidi Muhamed ben Abdalah (Sidi Mohammed ben Abdallah). Ovaj poduhvat je bio još izazovniji zbog odluke da kompanija izgradi pilonski most umesto tradicionalnog vijadukta preko reke. Takav most je trebalo da postane najduži most sa kosim zategama u Africi koji bi se protezao preko doline široke oko 1km.

Rezultat? Od svih postojećih mostova širom sveta ovaj je postao jedan od najsloženijih, ali i najlepših. ADM je okupila šest kompanija u cilju međusobne saradnje na izgradnji ovog istorijskog projekta, koji ustvari obuhvata dva mosta. Prvi most je dug 200m i proteže se od južne strane i spaja se sa drugim, pilonskim mostom dugim 742m. Drugi most čine dva zakrivljena stuba koji podsećaju na islamsku umetnost i arhitekturu. Most ima po tri kolovozne trake za oba smera.

Globalna saradnja na tri kontinenta

Dve francuske kompanije "Setec TPI" i " STRATES Architects " su radile zajedno na dizajnu, a dve kineske kompanije sa kancelarijama u Moroku "China Overseas Engineering Corporation (COVEC)" i "Major Bridge Engineering Corporation (MBEC)" bile su odgovorne za projektovanje i izvođenje radova na mostu. Kompanija "Egis JMI" sa kancelarijama u Francuskoj i na Tajlandu radila je na dokumentaciji za proizvodnju, dok je kineska kompanija "Bridge Reconnaissance and Design Institute (BRDI)" radila na detaljima oplata i ojačanjima.

Arnold Ledan, građevinski inženjer iz kompanije Egis JMI je vodio izradu radioničke dokumentacije. Članovi njegovog tima su navikli na komplikovane projekte radeći na infrastrukturnim projektima širom Afrike, Azije i Evrope. Jedan od takvih je bio most po imenu "Jacques Chaban-Delmas" u gradu Bordo (Bordeaux) u Francuskoj, most koji je tehnološki toliko napredan (srednja kolovozna platforma se podiže poput lifta) da je grad organizovao trodnevnu proslavu prilikom njegovog otvaranja.

Ni projekat mosta Bougreg nije bio jednostavan podvig. "Ovaj projekat je podrazumevao neprestanu razmenu informacija između timova koji su se nalazili na različitim lokacijama širom sveta", kaže Ledan. "To je bila dodatna prepreka u projektu; iako ne nepremostiva, ali definitivno izazovna".

Kreirali su 2174 dokumenta kako bi u potpunosti definisali sve detalje mosta. "Za čeličnu konstrukciju je bilo dovoljno da izradimo 147 dokumenata", kaže Ledan. "Ali kako bi definisali armaturu morali smo da kreiramo i međusobno razmenimo 1314 dokumenata. Saradnja na tom nivou zahteva robustan softver za upravljanje dokumentacijom kako bi svima bio ozbezbeđen brz pristup poslednjim podacima, 3D modelima i crtežima, bilo kada, bilo gde u svetu".

Tim je koristio Autodesk Vault za skladištenje i deljenje fajlova putem centralizovane platforme. Čak i tada, priznaje Ledan, "rukovanje verzijama fajlova bio je izazov", koji su prevazišli koristeći sopstvenu aplikaciju. Takođe, koristili su Autodesk Inventor "zbog njegove fleksibilnosti" prilikom modelovanja i zbog njegove povezanosti sa Microsoft Excelom, radi što jednostavnije saradnje i deljenja fajlova među timovima. Koristili su AutoCAD, AutoCAD Civil 3D i Inventor za digitalno modelovanje i trijangulaciju površina.

Novi pristup: 3D modelovanje

Šta su u stvari radionički crteži? "To su crteži kojima se predlaže način za proizvodnju konstrukcije i njenih komponenata", objašnjava Ledan. Njihova svrha je pažljiva provera i preuzimanje odgovornosti za tačnost i održivost svake dimenzije, sa izuzetkom glavnih kontrolnih dimenzija.

"Ovo je veoma specijalizovan proces u kome se koriste posebni jezici i metode", Ledan objašnjava, "i može imati značajan uticaj na uspešnost projekta".

Stručnost je ključna, kao što je i komunikacija. "Tokom ovog procesa, gotovo se uvek pojave pitanja oko ugovornih dokumenata", kaže on. "Odgovornost projektanta je da razreši pitanja u što kraćem roku, a to ne možete učiniti osim ako nemate dobru komunikaciju sa investitorom".

Za projekatovanje mosta Bougreg, kompanija Egis JMI odlučila se za korišćenje 3D modela umesto tradicionalnih 2D radioničkih crteža. "U građevinskoj industriji uglavnom se koriste 2D crteži", kaže Ledan. "U ovom slučaju, 2D crteži nisu bili dovoljni".

Na primer, upečatljive pilone je bilo izuzetno teško konstruisati. "Morali smo da precizno usaglasimo geometriju svakog detalja i pritom uzmemo u obzir i sve kablove", dodao je.
Tokom tog procesa tim je po prvi put otkrio sudaranje između pojedinih elemenata mosta, koji nisu bili vidljivi u 2D crtežima dizajna. Ledan je pažljiv u oceni da to nije bila greška u dizajnu: "U 2D crtežima je izgledalo da je dizajn sasvim u redu, sve dok nismo proverili u 3D okruženju, kada smo i otkrili problem. 3D okruženje vam omogućuje da u potpunosti ispoštujete dizajnerske zamisli u konačnom obliku.

Dizajn pilonskog stuba je bio komplikovan, i ispostavilo se da "nije usmeravao kablove u odgovarajućem pravcu - ipak ovo nisu bili tipični piloni", rekao je Ledan. Najvažnija stvar je bila ta što je kompanija uspela da uoči problem na vreme i predloži nov dizajn kao rešenje problema. "Nov dizajn je podrazumevao izradu metalne kutije koja bi na sebe prihvatila deo sila prilikom postavljanja kablova dok se uz pomoć odgovarajućeg mehanizma postavljaju u tačno određen položaj", dodao je.

Ova kompanija je takođe pronašla problem u dizajnu kolovozne platforme mosta. "Manipulisanjem 3D modelom otkrili smo da bi prečnik gotovih kablova u njihovom prenapregnutom stanju izazvao određena sudaranja sa platformom, a koja nisu bila uočljiva u 2D dizajnu", naglasio je Ledan. "Izbegli smo ovaj problem promenom položaja kablova na minimalno dozvoljeno međusobno rastojanje, i rezultat analize u softveru je garantovao da neće doći do sudaranja".

Zahvaljujući novom 3D pristupu kompanije Egis JMI, prilikom izrade tradicionalnih radioničkih crteža, nije bila neophodna provera i odobrenje takvih crteža, jer je postojao samo jedan izvorni 3D dizajn koji je prožimao sve segmente jednog ovakog projekta. Bez 3D modela i jedinstvene centralizovane globalne plaftorme, ceo projekat bi naišao na značajne dorade, odlaganja i finansijske gubitke prilikom izvođenja radova.
3D model i radionički crteži u građevinskoj industriji - ovo bi mogao biti početak jednog lepog prijateljstva.

Izvor

Tekst preveo: Darko Ćaldović, dipl.inž.maš, Autodesk MFG application engineer


© 2024 TeamCAD d.o.o. Sva prava su zadržana.
Šumadijska 47 / VI sprat, stan 67
11080 Zemun, Srbija
office@TeamCAD.rs

Dobrodošli na www.teamcad.rs! Ovaj internet sajt koristi kolačiće (cookies). Nastavkom korišćenja ovog sajta saglasni ste sa našom upotrebom kolačića. Više detalja.