BUDUĆNOST JE STIGLA – SUPERAUTOMOBILI „PO MERI“

Doživotni zaljubljenici u motosportove, braća Ian i Nil Brigs (eng. Ian and Neill Briggs), proizveli su superauto nazvan Mono, atestiran za vožnju putevima namenjenim za redovan saobraćaj. Dizajniran je sa jedinim ciljem da pruži najuzbudljiviju vožnju ikada. Ali pošto je svaki vozač drugačiji, i svaki Mono je precizno podešen i prilagođen tako da auto i vozač budu jedno. Jedinstveno stapanje čoveka i mašine pruža nam mogućnost da vidmo kako će izgledati budućnost proizvodnje automobila „po meri“.

Automobil na stazi

KREIRANJE AUTOMOBILA IZ SNOVA

Odrastajući u Liverpulu, Ianova i Nilova najranija sećanja su vezana za putovanja kroz Englesku u porodičnom kombiju, u kojima su posećivali automobilske trke, i uspavljivali se ispod postera sa Ferarijem 308. „Uvek se naježim kada čujem to ubrzanje, kada vidim vatru iz auspuha, kada čujem pucketanje pri menjanju brzina“, priseća se Ian.

Ian više od 20 godina dizajnira automobile za Porše i Mercedes, dok Nil radi kao inženjer menadžer u Bentliju i Fordu. Braća su takođe i amaterski trkači.

Tokom ranih 2000-tih, njih dvojica su počela da razmišljaju o sledećem: Koji tip automobila bi napravili da nisu ograničeni proizvodnom logistikom, finansijama ili konvencionalnim dizajnom automobila? Njihov auto iz snova bi pružao najuzbudljivije vozačko iskustvo ikada, bez kompromisa u performansama. Započet je dogovor oko grubog koncepta za Mono, te je 2009. godine nastala kompanija Briggs Automotive Company (BAC).

VOZILO KOJE SJEDINJUJE AUTOMOBIL I VOZAČA U JEDNO

Braća Brigs su želela da kreiraju auto koji je izuzetno zabavan za vožnju, bez dodataka koji umanjuju vozačko iskustvo. Mono je trebalo da se ponaša bolje od bilo kog drugog putničkog ili trkačkog automobila. I trebalo bi da pristaje vozaču kao rukavica ruci, kako bi osećao put i što bolje mu se prilagođavao.

proizvodnja automobila

Kako bi postigli savršenu raspodelu masa, Ian i Nil su kreirali Mono sa mnogo jedinstvenih i neočekivanih rešenja.

Ian Brigs, direktor dizajna u BACu, dizajnirao je Mono futurističkog izgleda da bi vizuelno istakao stapanje čoveka i mašine – karoseriju sa uzdignutim zadnjim delom i uglađenom estetikom. „Želeo sam da ne liči na nešto već viđeno“, kaže. „Zaslužuje više od toga. To je novi proizvod čiji dizajn je nastao na čistom listu papira. Ovakvi tipovi proizvoda ne postoje. Zato je dizajniran tako da izgleda kao nešto što dolazi iz budućnosti – a ne da izgleda kao kopija nečeg iz prošlosti“.

3D model trkačkog automobila

VOZAČ KAO ELEMENT DIZAJNA

BACov dizajnerski tim razvija svaki Mono prema dimenzijama vozača. Vozač je i deo dizajna vozila, ali i aktivni učesnik u kreiranju automobila. Tim počinje razvoj sa ključnim setom funkcija, testiranih i dorađenih od strane braće Brigs, a zatim vozilo prilagođava dimenzijama svakog vozača. Vozač bira specijalne dodatke i boju. U svakom koraku kupac može da iskusi i odobri izmene u 3D okruženju, koristeći softver za simulaciju i vizuelizaciju.

proizvodnja automobila

RAZVOJ OPTIMALNOG VOZAČKOG ISKUSTVA

Nil Brigs, BACov direktor razvoja proizvoda, pristupa izazovima razvoja vozila kao komplikovanoj slagalici. Rešava ih koristeći kombinacije dodataka, laganih materijala, inženjeringa šasije i aerodinamike koji zajedno obezbeđuju bolje prianjanje vozila za tlo, manji otpor i bolje performanse.

dizajn superautomobila

FIZIKA U TRKAMA

Fizika generalno, naročito aerodinamika ima najvažniju ulogu u dizajniranju trkačkih automobila. Pobednički trkački timovi svake godine troše milione dolara na istraživanje aerodinamike. Ovo su neki od ključnih principa koji se primenjuju u trkama:

  • Sila prianjanja - Usled velikih brzina, sila koja se pritom javlja teži da podigne automobile, što utiče na njihovu upravljivost. Sila prianjanja čini da točkovi čvrsto dodiruju tlo. Spojleri poboljšavaju upravljivost, povećavajući silu prianjanja tako što vazduh struji preko njih različitim brzinama i na različitim rastojanjima.
  • Otpor vazduha - Sa porastom brzine, otpor vazduha raste eksponencijalnom putanjom. Sve površine trkačkog automobila, od karoserije pa sve do vozačeve kacige, dizajnirane su tako da poboljšaju strujanje vazduha, tj. umanje otpor vazduhu preusmeravanjem turbulentnog ili tzv. "prljavog" vazduha dalje od karoserije automobila. Ovo omogućava postizanje većih brzina.
  • Snaga motora - Snažan motor osim što omogava brže kretanje automobilu, ujedno povećava njegovu masu koja može da ga uspori. Zato ponekad lakši automobil sa slabijim motorom, može da nadmaši onaj teži sa snažnijim motorom.

3D model superautomobila mono superautomobil pozadi

KARAKTERISTIKE AUTOMOBILA BAC MONO

Zapremina motora: 2,5L, 4 cilindra
Broj obrtaja: 8,000 o/min
Snaga: 305 konjskih snaga
Masa: 560kg
Ubrzanje: 0-100 km/h 2,8s
Maksimalna brzina: 270km/h

DIZAJNIRANJE AUTOMOBILA U BUDUĆNOSTI

Personalizacija je trend u mnogim industrijama. Konačno je i u automobilskoj postalo održivo proizvoditi personalizovane automobile. Nil Brigs navodi da je lako dizajnirati i proizvesti, na primer, obuću "po meri", jer treba promeniti samo pet ili šest elemenata dizajna. "Kod automobila imate različit oblik unutrašnjosti, različite spoljne delove, možda različite motore, kočnice, komplikovane mehanizme za ubrzavanje i kočenje i još mnogo drugih stvari", kaže on. Zato dizajneri i inženjeri u BACu koriste agilne organizacione procese zbog kojih uspevaju da poboljšavaju dizajn Monoa iz verzije u verziju. Kako i drugi proizvođači automobila budu počeli da primenjuju agilni organizacioni pristup, princip kontinuiranih poboljšanja može postati najzastupljeniji poslovni model u autoindustriji. Proizvođači će moći da kontinuirano isporučuju najnaprednije automobile. Uz pomoć tehnologije moći će da sprovode prilagođavanja brojnih delova automobila, pa možemo očekivati sve više i više personalizovanih automobila na ulicama. Moći ćemo i da prepoznamo sve više hrabrih dizajnera koji odbacuju ustaljene norme i postavljaju nove ciljeve za dizajn "bez kompromisa" po svojoj meri.

motor automobila

SPISAK PROGRAMA KOJI SE KORISTE U KOMPANIJI BAC ZA KREIRANJE AUTOMOBILA PO IMENU MONO:

Alias AutoStudio
Helius PFA
Inventor
Moldflow
PLM 360
Recap 360
VRED

Tekst preuzet sa linka
Tekst preveo: Darko Ćaldović, dipl.inž.maš, Autodesk MFG application engineer


© 2020 TeamCAD d.o.o. Sva prava su zadržana.

Dobrodošli na www.teamcad.rs! Ovaj internet sajt koristi kolačiće (cookies). Nastavkom korišćenja ovog sajta saglasni ste sa našom upotrebom kolačića. Više detalja.